I virkeligheden findes der ingen endelig, uforanderlig historisk sandhed. Der er ingen overordnede, store sandheder, bøjet i neon og støbt i beton. Der findes kun midlertidige sandheder. Sandheder, der gælder hér og nu. Vor tids sandheder. Engang afløste vores sandhed en ældre sandhed – og engang vil den selv blive skubbet til side af en ny tids sandhed.
Der dukker nye kilder op, man udvikler nye metoder at håndtere kildematerialet på, og finder på nye spørgsmål at stille til kilderne. Det er der ikke noget nyt i, det er sket masser af gange siden den græske forfatter Herodot (som man har besluttet opfandt historiefaget).
Men der er også en anden kraft på spil, der yderligere forplumrer sagen. Historikere er nemlig – tro det eller ej – ikke kun historikere. Vi er også mennesker. Og som sådan har alle historikere (ligesom alle andre mennesker) selvfølgelig holdninger, meninger, værdier og overbevisninger. Alt det, der tilsammen udgør vores personlighed.
Men personligheden kan man ikke sådan uden videre lægge af sig, heller ikke når man er på arbejde. Og derfor vil den enkelte historikers personlighed meget ofte farve dén opfattelse, han eller hun har af historien; den er med til at bestemme, hvilke spørgsmål man stiller til sit stof, hvordan man bedømmer historiske begivenheder.
Man kan f.eks. være liberal eller marxist, religiøs eller ateist, nordkoreaner eller amerikaner – og det betyder i allerhøjeste grad noget for, hvilke svar man finder i historien; de svar man finder, afhænger af hvilke spørgsmål man stiller. Og dermed bliver historiefaget altså endnu mere farvet, endnu mere subjektivt!